loading...
دکتر یونس پوربیرامی هیر
دکتر یونس پوربیرامی هیر بازدید : 998 دوشنبه 22 دی 1393 نظرات (0)

به نام یزدان پاک

با توجه به اینکه دوستان گرامی سوالاتی در مورد روش اپلای و شروع آن دارند، چکیده ای از روند اپلای جهت بورس کاس تواس را بیان میکنم:

1.      به سایت مربوطه مراجعه کنید و اطلاعات را به دقت مطالعه بفرمایید. این شرط اصلی برای هر اپلای است. چرا که روند و نیازمندی های اپلای هر سال ممکن است تغییر کند و همچنین قوانین هر دانشکده و دانشگاه و کشور متغیر است.

آدرس سایت:http://www.fellowship.cas.cn/dms/aonline/1958.jhtml

2.      مدارک لازم را که در سایت ذکر شده است تهیه کنید. لازم نیست این مرحله کامل شود و بعد به سراغ مراحل بعدی بروید. میتوانید به موازات مکاتبه با اساتید نسبت به به روزرسانی و تکمیل مدارک خود اقدام نمایید.

3.      در این دانشگاه نیازی به مدرک زبان آیلتس و تافل نیست. کافی است که شما مدرکی که نشان دهد شما مهارت زبان دارید را ارایه کنید. پیشنهاد میکنم آزمون زبان وزارت علوم ایران را که ثبت نام آن اینترنتی است و هر ماه برگزار میشود را شرکت کنید. این آزمون با نام ام اس آر تی و یا ام سی اچ ای شناخته میشود. در شهرهای بزرگ حوزه برگزاری ازمون دارد و نتیجه آن تقریبا یک هفته اعلام میشود. وبسایت آن: http://msrt-exam.saorg.ir/  

4.      در سایت ثبت دانشگاه و بورس نام کنید و مدارک لازم را طی روندی که خواسته شده اپلود کنید.

5.      مهمترین نکته و اصل در قبولی در این بورسیه پیدا کردن استادی است که بخواهد راهنمای شما باشد. خیلی مهمه! چون کامنتی که ایشان در فرمهای شما میگذارد و ... خیلی موثر است. وقت گیر ترین روند اپلای همین است.

6.      در صورت قبولی در این بورس نگرانی بابت هزینه های مختلف زندگی و تحصیل و ... وجود ندارد. مشکلی بابت خوراک روزانه وجود ندارد. رستوران های اسلامی در دانشگاه و شهرها زیاد است. خودتان هم میتوانید آشپزی کنید.

7.      رزومه را خیلی خوب و با آب و تاب تهیه کنید. هر مهارتی هر سمیناری هر .... دارید را بگنجانید. لازم نیست از همه مدرک داشته باشید. مهمترین چیزی که نیاز به سند و مدرک است مقالات چاپ شده است. مقالات سابمیت شده را هم میتوانید ذکر کنید (با عنوان سابمیت شده و نه چاپ شده). با اعتماد به نفس پیش برید و خود را دانشجوی قابلی به استاد نشان بدهید. (بقیه در بخش ادامه مطلب..................)

در سایت زیر هم  میتوانید ثبت نام کنید و از قالبهای موجود در آن استفاده کنید و رزومه خود را تهیه کنید (الزامی نیست) https://cvmkr.com/Member/

 

پیدا کردن استاد مرتبط:

1.      شما میتوانید برای مجموعه دانشگاههای UCAS و USTC اقدام کنید. من فقط در مورد UCAS اطلاع دارم. UCAS دانشگاه آکادمی علوم چین است و گاهی به نام CAS آکادمی علوم چین شناخته میشود. این دانشگاه بیش از 130 مرکز تحقیقاتی و انیستیتو در سراسر چین دارد و در آنها میتوانید استاد مورد نظر را پیدا کنید.

2.      به دنبال پیدا کردن انیستیتو با عنوان مشابه رشته خودتان در ایران نباشید. چنین چیزی به ندرت در کشورهای خارجی از جمله آسیا و اروپا دیده میشود. به عنوان مثال اگر گرایش شما گیاهان زینتی رشته باغبانی هست، ممکن است چنین دانشکده و گروهی را با این عنوان پیدا نکنید. بایستی به دنبال مراکز مشابه و مرتبط باشید و در آنجا وبسایت اساتید را مطاعه کنید و ببینید کدامیک با زمینه کاری و علاقه مندی شما مرتبط است. لازم هم نیست حتما منطبق باشد. میتوانید کمی متفاوت کار کنید. مثلا علاقه مندان گیاهان دارویی ممکن است در مراکز تحقیقاتی پزشکی استادی را پیدا کنند! با به عنوان مثال دوستان با رشته های کشاورزی میتوانند در انیستیتو ها و گروههای مربوط به life science, ecological studies, environmental science, biology, microbiology و ... جستجو کنند.

3.      تک تک مراکز تحقیقاتی و زیر مجموعه ها را کنکاش کنید. در یک انیستیتو ممکن است چندن گروه فعال باشند. باید آیتم های مربوطه در سایت هر انیستیتو را بررسی کنید. ممکن است در یک انیستیتو  لیست اساتید بصورت کلی دکر شده باشد و یا ممکن است اساتید هر گروه در گروه مربوطه ذکر شده باشد. لیست اساتید با عنوانهای مختلف در دسترس است و در هر وبسایتی ممکن است متفاوت باشد. مثلا academic member, academic staff, scientific board,research branche, faculty members  و عنوانهای مشابه. لازم است وقت بگذارید سایت هر انیستیتو را خوب بگردید.

4.      من لیستی از انیستیتو های دانشگاه آکادمی علوم چین را در فایلی جداگانه برایتان فرستاده ام. این اطلاعاتی است که من از سال قبل دارم. ممکن است به این لیست مواردی اضافه شده باشد. لازم است سایت اپلای و اطلاعات مربوطه را مطالعه کنید.

5.       اسم هر انیستیتو را از لیست پیدا کنید و اگر وبسایت آن را ندارید اسم کامل انیستیتو را در گوگل وارد و وبسایت آنرا پیدا کنید.طبق مطالب گفته شده در بند 3 این توضیحات اقدام کنید. به استاد ایمیل بزنید و از علاقه مندی و توانمندی های خود توضیح بدهید و بگویید که متقاضی بورس کاس-تواس هستید.

6.      یک دفترچه یا یک فایل مثل فایل اکسل داشته باشید و اسم انیستیتو و استاد و ایمیلش را وارد کنید. میتوانید اطلاعات بیشتر هم وارد کنید مثل رشته استاد و ... این مسیله در بلند مدت باعث میشود که در کارتان منظم باشد و بعضی مواقع دوباره کاری نشود. در این صورت خودتان  یک بانک اطلاعاتی برای خودتان درست کرده اید (الزامی نیست)

7.      استادها سرشان شلوغ است ممکن است جواب ندهند. شما پیگیر باشید و بعد دوروز دوباره  و سه باره ایمیل بزنید. دست بر دار نباشید. در سابجت ایمیل عنوان کنید متقاضی بورس کاس-تواس هستید. رزومه تان را با آب و تا هرچه تمامتر تهیه و به پیوست بفرستید.  اینکه اساتید جواب نمیدهند طبیعی هست. من هم با این مشکل زیاد روبرو شدم. شما مداومت کنید و ایمیلتان را چند باره برای آنها بفرستیدبه هیچ وجه به چند استاد و دانشگاه اکتفا نکنیدبه حداکثر افرادی که ممکن هست بفرستید. و البته مراقب باشید که همزمان برای دو استاد از یک گروه نفرستید. صبر کنید اگر جواب نگرفتید برای فرد بعدی در همان گروه اقدام کنید. وقتی استادی را پیدا میکنید در ابتدا به صفحه آن استاد مراجعه کنید و ببینید علایق استاد چیست. و در ایمیل اشاره ای بکنید که با زمینه کاری او آشنا هستید و علاقه مندید. این دید مثبتی به استاد میدهد. بنظر من در سابجکت ایمیل بنویسید: علاقه مند به فلان زمینه (زمینه کاری استاد) + متقاضی بورس کاس-تواس

8.      در این صفحه هم شاید اطلاعات مفیدی پیدا کنید (الزامی نیست) :http://english.ucas.ac.cn/Lists/Announcements/ListDispForm.aspx?ID=167

9.      نمونه نامه به استاد را در ایمیل جداگانه فرستاده ام. اگر خواستید استفاده کنید با اطلاعات و علایق خود تغییر دهید.

10.   پروپوزال یک مدرک ضروری برا اپلای هست. قوی بودن پروپوزال شما نشون دهنده آمادگی شما خواهد بود و امتیازه. البته با این وجود، در موارد زیادی پروپوزال جنبه صوری داره. یعنی استاد از قبل پروژه و برنامه مشخصی داره و وقتی شما پذیرفته میشید وارد همون برنامه خواهید شد. بنظرم شما یک پروپوزال آماده داشته باشید ودر مکاتبات به استاد ارایه بدید و دست پر اقدام کنید ولی در همون مکاتبه ذکر کنید که در صورت صلاحدید استاد شما مایل به تغییر موضوع و زمینه تحقیق خواهید بود و مشکلی ندارید. بنظرم معمولا بعد از اینکه پذیرفته میشید استاد پروپوزال را پیشنهاد میده. زیاد روی انتخاب موضوع سخت نگیرید چون شما بایستی برای اساتید مختلف با سلایق و علایق مختلف اپلای کنید. سعی کنید موضوع بروز باشه و ساختار یک پروپوزال را هم رعایت کنید. بنظرم اگر وقت تهیه پروپوزال را ندارید با یک جستجوی خوب در اینترنت خواهید توانست پروپوزال خوبی پیدا کنید

11.      برای پروپوزال هم برای صرفه جویی در وقت ایده ای دارم. شما کلمات کلیدی رشته خودتونو پیدا کنید و بهمراه کلماتی مثل study plan, research proposal, desertation و امثالهم سرچ کنید. پروپوزالهایی خواهید یافت. تغییراتی بدید. چون در نهایت برای پایان نامه ، شما پروپوزال جدید  خواهید نوشت و این جنبه صوری برای اپلای داره. همچنین پروپوزالهای دانشگاههای خوب ایرانو هم میتونید ترجمه کنید. هدفم از این پیشنهاد صرفه جویی در وقته صرفا.

13.  همه مواردی که گفتم تجربه و اطلاعات شخصی من  است و الزاما درست نیست. سایت را مطالعه کنید.

14.  در سایت ایمیلهایی برای مکاتبه و پاسخ به سوالات شما در خصوص روند اپلای وجود دارد. اگر ابهام و سوالی دارید ایمیل بزنید و خیلی واضح خلاصه و شفاف سوالاتاتان را بپرسید.میتوانید سوال را برای هر سه بفرستید.  در قسمت contact us :

ایمیلها:   president-fellowship@ucas.ac.cn    و presidentfellow@ustc.edu.cn وfellowships@twas.org و

از صمیم قلب دوست دارم دوستان و جوانان ایرانی در همه زمینه ها از جمله این مورد پیروز و سرافراز باشند و امیدوارم خبر پیروزی و شادکامی تان را دریافت کنم.

سوالی هم بود در خدمت شما هستم.

 

پاینده ایران

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 659
  • بازدید کلی : 43,317