loading...
دکتر یونس پوربیرامی هیر
دکتر یونس پوربیرامی هیر بازدید : 924 یکشنبه 25 اسفند 1392 نظرات (0)

در این بخش میخواهم نحوه نگهداری فضای سبز در شهر پکن که پایتخت چین هست و نیز اهمیت درختان در این شهر را خدمت شما ارائه دهم.

شهر پکن با جمعیتی نزدیک به 25-20 میلیون نفر پایتخت کشور چین می باشد و در قسمت شمال شرق این کشور واقع است. زمستان این شهر تا حدودی سرد (حداکثر 15- درجه سانتی گراد) و خشک و تابستان و بهار همانند مناطق شمالی کشورمان ایران گرم و مرطوب و پر باران هست. به گفته بیشتر اهالی این شهر بهترین آب و هوا در پکن مربوط به فصل پائیز است که نه زیاد گرم و نه سرد هست و دارای آب و هوای معتدل می باشد.

اهمیت فضای سبز و درختان در کشور چین به خصوص شهر پکن بسیار زیاد است به گونه ای که نگهداری از فضای سبز در زمستان نیز بی وقفه ادامه دارد. در طی پائیز و قبل از آغاز زمستان با وجود اینکه میزان سرمای هوا به اندازه خیلی از شهرهای کوهستانی کشور ما نیست ولی همه گونه های بوته ای مانند مورد و شمشاد که تا حدودی حساس به سرما هستند را به طور کامل با پارچه ها و نیز به روش کاملا مناسب پوشش می دهند تا در صورت بروز سرمای احتمالی این گیاهان دچار آسیب سرمازدگی نشوند. در بحث ایجاد باغ و همچنین کاشت گونه های درختی در فضای سبز نوع و شرایط آب و هوایی منطقه اصلی ترین عامل محسوب می شود و باید بر اساس نوع آب و هوای یک منطقه اقدام به کاشت نهال کرد. از  طرف دیگر باید توجه کرد که هنگام کاشت و انتخاب نهال باید آمار 30 ساله یک منطقه رو مورد توجه قرار داد...

 

 

 

 

 

یعنی اگر در یک منطقه ای حتی به مدت 10 سال نیز سرما وجود نداشته باشد ولی قبل از آن سرماهای شدیدی وجود داشته باشد باید نوع درختان و نهال ها را مقاوم به سرما انتخاب کرد زیرا احتمال بروز سرمای شدید بسیار زیاد است.

 در این بخش سعی خواهم کرد که روش های نگهداری بوته ها و درختان در شهر پکن رو تا حد امکان با عکس های مربوطه که تهیه شده در اختیار دوستان قرار دهم تا کمک کوچکی به بهبود وضعیت فضای سبز کشور عزیزمان کرده باشم.

 

در پکن نحوه پوشش گونه هایی مانند شمشاد، مورد و حتی برخی از گونه های کاج حساس به سرما به گونه ای هست که ابتدا در اطراف این بوته ها ستون های چوبی کوچکی را تعبیه می کنند سپس آنها را با استفاده از چوب های توخالی مانند خیزران به همدیگر وصل می کنند و در نهایت اقدام به پوشاندن کل سطح بوته (یا در مواردی سه طرف درخت) می کنند تا بوته ها به طور کامل از گزند سرمای زمستانه در امان باشند.

  در قسمت های آفتابگیر شهر که احتمال سرما در آنجا کمتر هست معمولا کل سطح بوته ها را پوشش نمی دهند و فقط دو طرف آنها را کاملا مسدود مکنند ولی این امر نیز بستگی به میزان سرمای زمستان دارد اگر پیش بینی این باشد که سرمای زمستان شدید خواهد بود اقدام به پوشاندن کل سطح بوته ها می کنند.

 

 

ولی در قسمت های سایه و جاهایی که زیاد آفتاب گیر نیست کل سطح بوته ها را تا سپری شدن کامل سرما پوشش می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

این روش نگه داری از بوته ها مزایای بسیار زیادی دارد و به نظر اینجانب مسئولین محترم فضای سبز نیز باید این روش ها را در کشور عزیزمان نهادینه بکنند. استفاده از این روش دارای مزایای زیادی است که به صورت تیتروار در زیر به آنها اشاره میکنم:

1-    با این روش علاوه بر زیبایی خاصی که به سطح شهر در طول زمستان میدهیم بوته های حساس را نیز از گزند و خطرات سرمای شدید زمستان در امان نگه میداریم

 2-    بلافاصله بعد از سپری شدن سرما اقدام به برداشتن این پوشش ها میکنند بنابراین گیاه بلافاصله شروع به رشد می کند و دیگر نیازی به این نیست که تا چندین روز (حتی تا یک ماه) منتظر برگدار شدن گیاه ماند.

 

 

3-    در این روش باید توجه کرد که چون گیاهان دارای برگ بوده و در زیر پوشش به رشد خود ادامه می دهند باید قبل از شروع سرمای شدید زمستانه و همچنین بلافاصله بعد از سپری شدن سرمای زمستانه باید اقدام به آبیاری بوته ها و نهال ها کرد.

4-    در این روش گیاهان اکثر و در برخی مواقع تمامی برگهای خود را حفظ می کنند بنابراین اندوخته گیاه به طور کامل حفظ می شود و بوته کمتر دچار کمبود مواد غذایی می شود (زیرا ریزش برگ یعنی از دست دادن مقدار زیادی انرژی و اندوخته غذایی که بوته ماهها برای آن وقت صرف کرده است).

5-    حفظ زیبای و شادابی بوته ها در طی زمستان و انتقال این زیبایی به فصل رشدی بعدی.

 

 این نوع روش نگهداری و حفظ بوته ها در مورد برخی گونه های کاج که حساس به سرما هستند نیز کاملا صدق می کند یعنی با توجه به اینکه این درختان بسیار بزرگ هستند و در برخی موارد تا 4 متر نیز رشد کرده اند ولی با این وجود مجددا اقدام به پوشاندن آنها می کنند. عدم پوشاندن این گونه درختان نوعی ریسک هست زیرا درخت طی سالیان متمادی (تا 10) سال رشد کرده و هزینه بسیار زیادی برای آن صرف شده است و حال که به حداکثر زیبایی خود رسیده است در صورتی که یک سال سهل انگاری صورت گیرد و اقدام به پوشش این درختان نکنند کلیه زحمات چندین و چند ساله کاملا بر باد خواهد رفت. نکته قابل توجه در مورد درختانی که ارتفاع زیادی دارند و چند ساله هستند این است که آنها را به طور کامل پوشش نمی دهند و فقط اقدام به حفظ آنها از گزند سرمای مستقیم زمستانه می کنند. همان گونه که در بالا گفته شد شهر پکن دارای زمستان سرد و خشک است و در طی زمستان بادهای سرد و خشک شمالی و شمال شرقی در این شهر بسیار رایج است بنابراین فقط اقدام به پوشاندن قسمت شمالی و شمال شرقی این درختان میکنند. روش داربست زنی و نیز پوشاندن با پارچه های مخصوص همانند روش پوشاندن بوته ها می باشد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 639
  • بازدید کلی : 43,297